تبلیغات
منبع مطلب زیر
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)
valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=7104



تصحیح و تحریف روایت تهدید به آتش زدن خانه فاطمه (س) توسط بزرگان اهل سنت و وهابیت


 ابن أبی شیبه کوفی و دیگر بزرگان اهل سنت، نقل کرده‌اند که خلیفه دوم به در خانه فاطمه (ص) آمد و تهدید کرد که اگر مخالفان ابوبکر، برای بیعت نیایند، خانه را آتش خواهد زد. تعدادی از پژوهشگران اهل سنت و وهابیت، تصریح کرده‌اند که این روایت صحیح است؛ هرچند که در مواردی روایت را تحریف نیز کرده‌اند.

ابن أبی شیبه کوفی (متوفای235 هـ) از بزرگان تاریخ اهل سنت ، در کتاب معتبر «المصنف فی الأحادیث والآثار» داستان تهدید به آتش زدن خانه صدیقه شهیده سلام الله علیها را با سند صحیح نقل کرده است.

تعدادی از پژوهشگران و محققان برجسته اهل سنت و حتی وهابی، این روایت را تصحیح کرده‌اند که در این جا مستندات آن را خدمت شما تقدیم خواهیم  کرد.

اصل روایت:

حدثنا محمد بن بِشْرٍ نا عُبید الله بن عمر حدثنا زید بن أسلَم عن أبیه أسلم أَنَّهُ حِینَ بُویِعَ لأِبِی بَكْرٍ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) كَانَ عَلِیٌّ وَالزُّبَیْرُ یَدْخُلان عَلى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) فَیُشَاوِرُونَهَا وَیَرْتَجِعُونَ فی أَمرِهِمْ، فَلَمَّا بَلَغَ ذالِكَ عُمَرُ بنُ الْخَطَّابِ خَرَجَ حَتَّى دَخَلَ عَلى فَاطِمَةَ، فَقَالَ: یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) مَا مِنَ الْخَلْقِ أَحَدٌ أَحَبُّ إِلَینا مِنْ أَبِیكِ، وَمَا مِنْ أَحَدٍ أَحَبُّ إِلَیْنَا بَعْدَ أَبِیكِ مِنْكِ، وَایْمُ اللَّهِ مَا ذَاكَ بِمَانِعِیَّ إِنِ اجْتَمَعَ هؤُلاَءِ النَّفَرُ عِنْدَكِ أَنْ آمُرَ بِهِمْ أَنْ یُحْرَقَ عَلیْهِمُ الْبَیتُُ، قَالَ فَلَمَّا خَرَجَ عُمَرُ جَاؤُوهَا فَقَالَتْ: تَعْلَمُونَ أَنَّ عُمَرَ قَدْ جَاءَنِی وَقَدْ حَلَفَ بِاللَّهِ لَئِنْ عُدْتُمْ لَیَحْرِقَنَّ عَلَیكُمُ الْبَیْتَ، وَایْمُ اللَّهِ لَیُمْضِیَنَّ مَا حَلَفَ عَلَیْهِ.

فَانْصَرِفُوا رَاشِدِینَ، فِرُّوا رَأْیَكُمْ وَلاَ تَرْجِعُوا إِلَیَّ، فَانْصَرَفُوا عَنْهَا وَلَمْ یَرْجِعُوا إِلَیْهَا حَتَّى بَایَعُوا لأَبِی بَكْرٍ.

«هنگامى كه مردم با ابوبكر بیعت كردند، علی و زبیر در خانه فاطمه به گفتگو و مشاوره پرداخته بودند، این خبربه عمر بن خطاب رسید. او به خانه فاطمه آمد، و گفت: اى دختر رسول خدا! محبوب‌ترین فرد نزد ما پدر تو است و پس از او خودت!!! ولى سوگند به خدا این محبت مانع از آن نیست كه اگر این افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر آن‌ها بسوزانند.

این جمله را گفت و بیرون رفت، هنگامى كه علی (علیه السلام) و زبیر به خانه بازگشتند، دخت گرامى پیامبر به علی (علیهم السلام) و زبیر گفت: عمر نزد من آمد و سوگند یاد كرد كه اگر اجتماع شما تكرار شود، خانه را بر شماها بسوزاند، به خدا سوگند! آنچه را كه قسم خورده است انجام مى دهد!»

إبن أبی شیبة الكوفی، أبو بكر عبد الله بن محمد (متوفای235 هـ)، الكتاب المصنف فی الأحادیث والآثار، ج 7، ص 432، ح37045، کتاب المغازی، باب ما جاء فی خلافة ابی بکر وسیرته فی الرده، تحقیق: كمال یوسف الحوت، ناشر: مكتبة الرشد - الریاض، الطبعة: الأولى، 1409هـ.

 
 
 
 
 
 

تصحیح روایت:

تعدادی از بزرگان اهل سنت و حتی وهابیت، این روایت را تصحیح کرده‌اند:

سعد بن ناصر الششری

پروفسور سعد بن ناصر بن عبد العزیز الششری ، از علمای نامدار وهابی که شاگرد عبد العزیز بن باز مفتی اعظم سابق عربستان سعودی و همچنین شاگرد عبد العزیز بن عبد الله آل الشیخ مفتی اعظم فعلی عربستان به شمار می‌آید و کتاب المصنف را تحقیق کرده است، در پاورقی کتاب می‌گوید:

صحیح؛ أخرجه أحمد فی فضائل الصحابه (532) وابن عبد البر فی الإستذكار 3/975 ، وابن أبی عاصم فی الآحاد (2952).

 
 
 
 
  

 

عمرو بن عبدالمنعم المصری

شیخ عمرو بن عبدالمنعم بن عبدالعال المصری، از علمای معاصر مصر که کتاب «المذکِّر والتذکیر والذکر» ابن أبی عاصم را تحقیق کرده است، در پاورقی همین روایت می‌گوید:

إسناده صحیح.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

حسن بن فرحان المالکی

دكتر حسن بن فرحان مالكی، استاد و محقق امور تربیتى در آموزش و پرورش ریاض در «کتاب قراءة فی کتب العقائد المذهب الحنبلی نموذجا» تصریح می‌کند که این روایت هجوم به خانه فاطمه  با سند‌های صحیح نقل شده است:

ولكن حزب علی كان أقل عند بیعة عمر منه عند بیعة أبی بكر الصدیق نظراً لتفرقهم الأول عن علی بسبب مداهمة بیت فاطمة فی أول عهد أبی بكر، وإكراه بعض الصحابة الذین كانوا مع علی على بیعة أبی بكر، فكانت لهذه الخصومة والمداهمة، وهی ثابتة بأسانید صحیحة وذكرى مؤلمة لا یحبون تكرارها.

«طرفداران علی (علیه السلام) در زمان بیعت با عمر، كمتر از زمان بیعت با ابوبكر بودند؛ چون در آغاز خلافت ابوبكر به خانه فاطمه (سلام الله علیها) هجوم برده شد و به همین جهت بعضى از صحابه از بیعت با ابوبكر اكراه داشتند. این مدعا با سندهاى صحیحى كه وجود دارد، ثابت شده است و خاطره دردناکی است که تکرار آن را دوست ندارند.

و سپس در پاورقی کتاب مى‌نویسد:

 كنت أظن المداهمة مكذوبة لا تصح، حتى وجدت لها أسانید قویة منها ما أخرجه ابن أبی شیبة فی المصنف بسند صحیح عن أسلم مولى عمر وغیر ذلك.

«من در ابتدا فكر مى‌كردم قصه هجوم دروغ است و صحت ندارد؛ تا این که سند محکم برای آن پیدا کرد؛ از جمله روایتی که ابن أبی شیبه در کتاب المصنف خود با سند صحیح از اسلم غلام عمر نقل کرده است».

 
 
 
 
 

 

تحریف روایت:

تعدادی دیگر از علمای وهابی با این که اعتراف می‌کنند سند روایت صحیح است؛ اما با کمال تأسف و به خاطر حفظ آبروی خلیفه دوم، متن روایت را تحریف کرده‌اند:

علی محمد محمد الصلابی:

شیخ دکتر محمد علی الصلابی مفتی کشور لیبی در کتاب «أسمی المطالب فی سیرة أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب ، شخصیته وعصره دراسة شامله» روایت ابن أبی شیبه را تصحیح کرده است؛ اما در ابتدا متن اصل روایت را تحریف کرده و در آخر نیز مدعی می‌شود که ادامه روایت که تهدید به آتش زدن را ثابت می‌کند، توسط رافضه افزوده شده است !!!

وی ابتدا اصل روایت را این گونه تحریف می‌کند:

وَمَا مِنْ أَحَدٍ أَحَبُّ إِلَیْنَا بَعْدَ أَبِیكِ مِنْكِ و کلمها.

«وهیچ کس نزد من پس از پدرت محبوب‌تر از تو نیست . و عمر با فاطمه سخن گفت».

در حالی که اصل روایت این گونه است:

وَمَا مِنْ أَحَدٍ أَحَبُّ إِلَیْنَا بَعْدَ أَبِیكِ مِنْكِ، وَایْمُ اللَّهِ مَا ذَاكَ بِمَانِعِیَّ إِنِ اجْتَمَعَ هؤُلاَءِ النَّفَرُ عِنْدَكِ أَنْ آمُرَ بِهِمْ أَنْ یُحْرَقَ عَلیْهِمُ الْبَیتُ...

«وهیچ کس نزد من پس از پدرت محبوب‌تر از تو نیست ؛ ولى سوگند به خدا این محبت مانع از آن نیست كه اگر این افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر آن‌ها بسوزانند».

سپس در باره سند روایت می‌گوید:

هذا هو الثابت الصحیح والذی مع صحة سنده ینسجم مع روح ذلك الجیل وتزكیة الله له

و در ادامه، شیعیان را متهم می‌کند که آن‌ها به روایات اهل سنت دستبرد زده و مطالبی از پیش خود به آن افزوده‌اند !!!!

وقد زاد رواة الشیعة الرافضة فی هذه الروایة واختلقوا إفكاً وبهتاناً وزوراً وقالوا بأن عمر قال: إذا اجتمع عندك هؤلاء النفر فسأحرق علیهم هذا البیت، لأنهم أرادوا شق عصى المسلمین بتأخرهم عن البیعة ثم خرج عنها، فلم یلبث أن عادوا إلیها، فقالت لهم: تعلمون أن عمر جاءنی وحلف بالله لأن أنتم عدتم إلى هذا البیت لیحرقنه علیكم وایم الله أنه لیصدقن فیما حلف علیه، فانصرفوا عنی فلا ترجعوا إلیّ، ففعلوا ذلك، ولم یرجعوا إلیها إلا بعدما بایعوا.

وهذه القصة الباطلة لم تثبت عن عمر رضی الله عنه، ودعوى أن عمر رضی الله عنه همّ بإحراق بیت فاطمة، من أكاذیب الرافضة.

«این همان چیزی است که ثابت و صحیح است و علاوه بر صحت سند، با روح این گروه و تزکیه آن‌ها توسط خداوند، سازگار است.

راویان شیعه رافضی در این روایت افزوده‌اند و دروغ ، بهتان و افترای بزرگی را ساخته‌ و گفته اند که عمر گفت: «اگر بار دیگر این افراد پیش تو جمع شوند، خانه بر سر آن‌ها آتش خواهم زد»

چون آن‌ها با تأخیر کردن در بیعت، قصد اختلاف افکنی در میان مسلمان را داشتند. عمر از پیش فاطمه رفت و پس از مدتی علی و زبیر پیش فاطمه آمدند. فاطمه به آن‌ها گفت: عمر نزد من آمد و سوگند یاد كرد كه اگر اجتماع شما تكرار شود، خانه را بر شماها بسوزاند، به خدا سوگند! آنچه را كه قسم خورده است انجام مى دهد! از پیش من بروید و دیگر برنگردید. آن‌ها نیز این چنین کردند و پیش فاطمه برنگشتند مگر پس از بیعت.

این داستان باطل است و از عمر ثابت نشده است. ادعای این که عمر قصد داشت خانه فاطمه را آتش بزند، از دروغ‌های رافضه است»

و در پاورقی کتاب می‌گوید:

أخرجه ابن أبی شیبة: «المنصف» (14/567)، وإسناده صحیح.

«این روایت را ابن أبی شیبه در کتاب المصنف آورده و سند آن صحیح است».

 

 

 

 

روشن است که این فرافکنی‌ها دردی از جناب صلابی و همفکران او دوا نمی‌کند؛ زیرا روایت ابن أبی شیبه را با سندی که خود شما تصحیح کرده‌اید، در کتاب‌های متعدد توسط بزرگان اهل سنت به همین صورت نقل کرده‌اند که ثابت می‌کند خلیفه دوم به خانه صدیقه شهیده سلام الله علیها آمده و تهدید کرده است که خانه را به آتش خواهد کشید.

شیخ حسن الحسینی:

دکتر شیخ حسن الحسینی، وهابی نامدار معاصر که مشاور شرعی و تاریخی سریال «الحسن والحسین»‌ نیز بوده است، در کتاب «موسوعة الحسن والحسین» ابتدای همین روایت را نقل کرده و می‌نویسد:

فهذا هو الثابت الصحیح...

اما متأسفانه ادامه روایت را حذف می‌کند تا مبادا مردم بفهمند خلیفه دوم ، سیده زنان اهل بهشت را تهدید کرده است که خانه‌اش را آتش خواهد زد.

 

 

 

 

در نتیجه روایت ابن أبی شیبه، مبنی بر تهدید به آتش زدن خانه صدیقه شهیده سلام الله علیها، صحیح است و ثابت می‌کند که اجماع صحابه بر خلافت ابوبکر و تنها دلیل اهل سنت بر مشروعیت خلافت ابوبکر، افسانه و دروغی بیش نیست.

 

اللهم عجل لولیک الفرج.

 

موفق باشید

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)